وَالْمُطَلَّقَاتُ
يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ وَلاَ يَحِلُّ لَهُنَّ أَن
يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ
وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ
أَرَادُواْ إِصْلاَحاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ
Dan
isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka
(dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi
mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah
dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari
akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan)
isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak
berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang
ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak
dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu)
mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan
(ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
TAFSIR NURUL IHSAN
وَالْمُطَلَّقَاتُ
يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ
Dan
bermula segala perempuan yang di talaq itu beriddah mereka itu dengan sendiri
mereka itu tiga quru’ yaitu tiga kali haid daripada talaq ini hukum pada isteri
yang sudah jima’ dukhul dengannya adapun yang belum dukhul maka tiada iddah
atasnya dan iddah perempuan yang putus asa yang sudah berhenti daripada haid
seperti umur lima puluh atau enam puluh dan perempuan yang kecil yang baru
datang haid itu tiga bulan, cukup dengan iddah perempuan yang hamil bunting itu
dengan beranak dan iddah hamba perempuan dengan dua quru’ dua kali haid
وَلاَ
يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ
Dan tiada
halal bagi mereka itu perempuan bahawa sembunyi mereka itu akan barang yang
telah menjadikan Allah pada dalam segala Rahim mereka itu daripada anak dan
haid
إِن
كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ
Jika ada
mereka itu beriman dengan Allah dan hari yang akhir
وَبُعُولَتُهُنَّ
أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ
Dan segala
suami mereka itu terlebih mustahak dengan kembali ruju’ mereka itu pada dalam
yang demikian itu iddah
إِنْ
أَرَادُواْ إِصْلاَحاً
Jika berkehendak
mereka itu akan sulhu (perdamaian) antara keduanya tiada kerana mudharat perempuan, ini ayat
menggemar atas suruh ruju’
وَلَهُنَّ
مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Dan bagi
segala perempuan atas suami itu seumpama barang yang wajib atas mereka itu
perempuan daripada segala huquq dengan kebaikan pada syara’ daripada elok ma’asyarah
kedudukan dan tinggal mudharat isterinya dan seumpamanya difaham sunat lelaki
menghiasai diri bagi isterinya seperti sunat isteri menghiasai bagi suaminya
وَلِلرِّجَالِ
عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ
Dan bagi
segala lelaki atas mereka itu perempuan beberapa darjat kelebihan daripada
wajib taat perempuan bagi mereka itu kerana barang yang diberi bagi mereka itu
daripada mahar dan nafqah
وَاللّهُ
عَزِيزٌ حَكُيمٌ
Dan Allah
ta’ala itu amat keras pada dalam miliknya lagi amat hakim pada yang ditadbir
bagi makhluqnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan