Isnin, 30 Jun 2014

Al Baqarah - Ayat 228



وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ وَلاَ يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ
Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

TAFSIR NURUL IHSAN

وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ
Dan bermula segala perempuan yang di talaq itu beriddah mereka itu dengan sendiri mereka itu tiga quru’ yaitu tiga kali haid daripada talaq ini hukum pada isteri yang sudah jima’ dukhul dengannya adapun yang belum dukhul maka tiada iddah atasnya dan iddah perempuan yang putus asa yang sudah berhenti daripada haid seperti umur lima puluh atau enam puluh dan perempuan yang kecil yang baru datang haid itu tiga bulan, cukup dengan iddah perempuan yang hamil bunting itu dengan beranak dan iddah hamba perempuan dengan dua quru’ dua kali haid
وَلاَ يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ
Dan tiada halal bagi mereka itu perempuan bahawa sembunyi mereka itu akan barang yang telah menjadikan Allah pada dalam segala Rahim mereka itu daripada anak dan haid
إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ
Jika ada mereka itu beriman dengan Allah dan hari yang akhir
وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ
Dan segala suami mereka itu terlebih mustahak dengan kembali ruju’ mereka itu pada dalam yang demikian itu iddah
إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحاً
Jika berkehendak mereka itu akan sulhu (perdamaian) antara keduanya tiada kerana mudharat perempuan, ini ayat menggemar atas suruh ruju’
وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Dan bagi segala perempuan atas suami itu seumpama barang yang wajib atas mereka itu perempuan daripada segala huquq dengan kebaikan pada syara’ daripada elok ma’asyarah kedudukan dan tinggal mudharat isterinya dan seumpamanya difaham sunat lelaki menghiasai diri bagi isterinya seperti sunat isteri menghiasai bagi suaminya
وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ
Dan bagi segala lelaki atas mereka itu perempuan beberapa darjat kelebihan daripada wajib taat perempuan bagi mereka itu kerana barang yang diberi bagi mereka itu daripada mahar dan nafqah
وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ
Dan Allah ta’ala itu amat keras pada dalam miliknya lagi amat hakim pada yang ditadbir bagi makhluqnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan