إِنْ طَلَّقَهَا فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى
تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَا
إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا
لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (٢٣٠ -
Kemudian
jika si suami mentalaknya (setelah talak yang kedua), maka perempuan itu tidak
halal lagi baginya sebelum dia menikah dengan suami yang lain[18]. Kemudian
jika suami yang lain itu menceraikannya, maka tidak ada dosa bagi keduanya
(bekas suami pertama dan istri) untuk menikah kembali jika keduanya berpendapat
akan dapat menjalankan hukum-hukum Allah. Itulah ketentuan-ketentuan Allah yang
diterangkan-Nya kepada orang-orang yang (mau) mengetahui.
TAFSIR
NURIL IHSAN
وإِنْ طَلَّقَهَا فَلا تَحِلُّ لَهُ
مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ
Maka jika mentalaq ia
akan perempuan maka tiada halal bagi suaminya daripada kemudian yang demikian
itu talaq yang ketiga hingga nikah ia akan suami yang lain dan wati
(bersetubuh) ia akan dia
فَإِنْ طَلَّقَهَا
Maka jika ditalak ia
suami yang lain akan dia dan lepas iddahnya
فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَا
Maka tiada mengapa
atas keduanya zaumah isteri dan zauj suami aqad suami yang kedua asobah jima’nya
talaqnya lepas iddahnya
إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ
اللَّهِ
Jika zon (sangka)
kedua-duanya itu bahawa mendiri kedua-dua akan segala had hukum Allah Ta’ala
وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ
Bermula yang demikian
itu segala yang tersebut segala had hukum Allah Ta’ala
يُبَيِّنُهَا
لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
Menyata ia akan dia
bagi segala kaum yang mengetahui tadbir mereka itu.