إِنَّ
الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ
اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْراً
فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ
Sesungguhnya
"Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar
(lambang) ugama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah
atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan
berulang-alik) di antara
keduanya. Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka
sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui.
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ
Bahawasanya
bukit Sofa dan Marwah tempat Sa’e di Makah itu setengah daripada tanda agama
Allah.
فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ
Maka barang
siapa qosad Baitullah bagi kerja haji atau umrah
فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا
Maka tiada
mengapa atasnya bahawa towaf ia dengan keduanya dengan sa’e antara keduanya
tujuh kali turun ini ayat tatkalai benci orang Muslimin akan demikian itu sa’e
kerana orang jahiliyah sa’e mereka itu dengan keduanya dan atas kedua itu dua
berhala sapu mereka itu akan keduanya dengan tangan kerana mengambil berkat
kata Abdullah bin Abbas bahawa sa’e bukan fardhu
dan kata Imam Syafie dan
lainnya sa’e itu rukun Haji dan menyata Rasulullah akan rukunnya dengan
sabdanya bahasanya Allah Ta’ala telah fardhu atas kamu itu sa’e, dan lagi
sabdanya
ابدؤوا بما بدأ الله به
Mula oleh kamu
dengan barang yang memulai oleh Allah Ta’ala dengannya yakni Sofa
وَمَن تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ
اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ
Dan barang
siapa mengerjakan sunat kebajikan daripada towaf dan lainnya maka bahasanya
Allah Ta’ala itu Tuhan yang menerima syukur bagi amalannya dengan diberi
balasan pahala atasnya lagi amat ketahui dengannya banyak sedikit dan turun
pada orang yahudi