Mewasiatkan akan kamu oleh Allah
Ta’ala pada segala anak-anak kamu itu bagi yang lelaki seumpama bahagian dua
perempuan dan jika seorang anak lelaki ‘asobah’ dan lebih berbahagi sama banyak
فإِنْ كُنَّ نِسَاءً
فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ ۖ
Dan jika ada sekelian anak itu
perempuan atas pada dua yakni dua atau lebih maka bagi mereka itu dua ‘thuluth’
barang yang ditinggalkan dua bahagi daripada tiga bahagi
وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً
Dan jika ada ia anak perempuan
itu seorang
فَلَهَا النِّصْفُ ۚ
Maka baginya nisfu setengah harta
demikianlah cucu lelaki dengan cucu perempuan dan saudara lelaki dengan saudara
perempuan syaqiq atau sebapa
وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا
تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ ۚ
Dan bagi dua ibu bapa mayat seorang
daripada keduanya itu ‘sudus’ daripada harta barang yang ditinggalkan jika ada
baginya mayat itu anak lelaki atau perempuan dan dihubung dengan anak itu cucu
dan dengan bapa itu nenek
فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ
فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ ۚ
Maka jika tiada baginya mayat itu
anak dan mempesaka akan dia dua ibu bapanya jika bagi ibu ‘thuluth’ dan bapa ‘asobah’
yang baki dan jika ada suami atau isteri maka ibu ‘thuluth’ baki dan bapa ‘asobah’.
فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ ۚ

مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ
Bahagian yang tersebut itu
daripada kemudian wasiat yang diwasiat dengannya atau hutang atasnya dan
bermula mendahulu wasiat atas hutang dan jika dita’khir pada menunai sekalipun
kerana sangat cita-cta dengannya
آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ
أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا ۚ
Bermula bapa-bapa kamu dan
anak-anak kamu yang lelaki itu tiada kamu ketahui siapa-siapa mereka itu yang
terlebih hampir bagi kamu manafat pada dunia dan akhirat maka setengah zon
anaknya yang terlebih manafaat maka beri akan dia pesaka maka nyata bapanya
lebih manafaat dan ‘aks’ hanya yang ketahui yang demikian itu Allah Ta’ala
فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا
حَكِيمًا
Maka fardhu ia bagi kamu pesaka
itu sebagai fardhu daripada Allah Ta’ala kerana bahasanya Allah Ta’ala adalah
Ia Tuhan yang Amat Mengetahui dengan makhluknya lagi Amat Pandai pada barang
yang ditadbirNya bagai mereka itu arti sentiasa Ia bersifat dengan yang
demikian itu.