Selasa, 14 Oktober 2014

Al Baqarah - Ayat 258






أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Bahagian 1 Tafsir Nurul Ihsan (Ayat 258 Al Baqarah)
Bahagian 2 Tafsir Nurul Ihsan (Ayat 258 Al Baqarah)

TAFSIR NURUL IHSAN

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ
Tiadakah engkau lihat ya Muhammad kepada kisah mereka yang lawan berhujjah akan Nabi Ibrahim pada Tuhannya kerana bahawa sebab datang akan dia oleh Allah Ta’ala angkat jadi raja iaitu namrud ibnu Kan’an anak zina mendakwa rububiah ketuhanan satu daripada empat raja-raja yang milik bumi sekelian dua kafir dua mukmin kedua Bakhtanussor maka yang mukmin itu Nabi Sulaiman dan Zulqarnain
إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ
Ketika berkata Nabi Ibrahim baginya tatkala berkata ia siapa tuhan engkau yang engkau panggil kami kepada sembahnya itu
رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ
Kata Nabi Ibrahim Tuhanku itu Tuhan yang menghidup dan memati
قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ
Kata Namrud dakupun boleh menghidup dan memati dengan bunuh dan ampun maka menyeru dengan dua lelaki maka membunuh ia akan seorang dan tinggal ia seorang maka tatkala lihat Nabi Ibrahim akan ahmaq bodoh namrud
قَالَ إِبْرَاهِيمُ
Kata Nabi Ibrahim berpindah kepada hujjah yang terlebih terang daripadanya
فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ
Maka bahawasa Allah Ta’ala itu bawa datang dengan matahari daripada masyriq pergi ke maghrib maka bawa datang olehmu dengannya daripada pihak maghrib ke masyriq pula jika sebenar engkau tuhan
فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ
Maka tercengang dan gementar namrud yang kafir dan putus hujjahnya
وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Dan Allah Ta’ala itu tiada menghidayah Ia akan segala kaum yang zalim dengan kufur kepada jalan lawan berhujjah