TAFSIR NURUL IHSAN AL MAIDAH 107 MS 246 BARIS KE 5 DARI BAWAH
فَإِنْ عُثِرَ عَلَىٰ أَنَّهُمَا
اسْتَحَقَّا إِثْمًا
Maka jika
diketahui atas bahawa kedua saksi itu mustahak dosa pada sumpah atau saksi
dusta seperti didapat pada keduanya akan harta mayat yang ditambah dan dakwa
kedua berkata harta itu ia beli atau wasiat daripada mayat
فَآخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا
Maka dua
saksi yang lain berdiri keduanya pada tempat keduanya
مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ
عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَانِ
Daripada
segala mereka yang mustahak atas mereka dua yang terlebih hamper dengan mayat
pada sisinya segala ayak pada saksi yang dahulu itu handaklah bersumpah dua
orang waris yang terlebih hamper kepada mayat
فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ
Maka
bersumpah kedua saksi yang kemudian itu dengan nama Allah atas khianat dua
saksi yang dahulu dan kata kedua
لَشَهَادَتُنَا أَحَقُّ
مِنْ شَهَادَتِهِمَا
Bermula
saksi kami ini terlebih sebenar daripada saksi keduanya
وَمَا اعْتَدَيْنَا إِنَّا
إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ
Bahawasa
kami ketika itu sungguh daripada jumlah segala orang yang zalim-zalim maka hokum
wasit tsabait dan berwasiat orang sakit supaya dapat berkata-kata dalam kubor
suruh taruh saksi Mansukh tiada wajib taruh saksi pada wasiat