HUKUM QISAS DALAM AL QURAN
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا
Dan
kami fardhukan di atas mereka pada dalamnya taurah
أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ
بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ
بِالسِّنِّ
Bahawasa
nyawa seseorang dibunuh dengan sebab membunuh orang dan mata seorang dibutakan
(seorang) dengan sebab dibutakan mata orang dan hidung seorang dipotong dengan
sebab memotong hidung orang dan telinga seorang dikerat dengan sebab kerat
telinga orang lain dan gigi seorang dicabut dengan sebab mencabut gigi orang
وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ
Dan
segala luka itu qisas berbaas-balas arti dibalas apabila dapat seperti luka
tangan dan kaki dan zakar dan dua bibir mulut dan dua biji zakar dan dua tapak
kaki dan yang tiada dapat qisas itu wajib padanya hukum iaitu satu juzuk
daripada diat nyawa nisbah kurangnya pada harga dengan difardu ia hama harga
seratus maka dengan luka jadi Sembilan puloh jadi kurang satu ‘usyur yakni satu
daripada sepuloh maka wajib diat ‘usyur diat yakni satu daripada sepuloh
bahagian diat nyawa maka hukum qisas ini difardhu atas yahudi maka iaitu tetap
pada syariat kita pula
فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ
ۚ
Maka
barang siapa yang bersedekah denganya qisas itu maka iaitu jadi kaffarah
baginya dosanya
وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
Dan
barang siapa yang tiada menghukum dengan barang yang dihukum yang Allah T’ala
turunkan dia maka bermula mereka itu mereka itulah yang zalim sekelian