وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّى يُحْيِي
هَذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ
بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ
بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانْظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ
وَانْظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ وَانْظُرْ إِلَى
الْعِظَامِ كَيْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ
قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
TAFSIR NURUL IHSAN
أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ
Atau seperti mereka yang lalu atas negeri Baitul
Maqdis naik Himar dan sertanya sumpit buah tin dan qodah cebok air anggur iaitu
Nabi Uzair bin Syarkhara kata qil Nabi Khaidir
وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا
Dan ia runtuh atas anaknya tatkala diruntuh akan dia
oleh Bakhtanussor ‘Amil Raja kaharasaf negeri babil dan sertanya enam ratus
ribu raayah bendera maka bunu ia akan Bani Israel thuluth sepertiga dan tawan
thuluth dan tinggal di Syam thuluth dan dalam thuluth yang dibunuh itu empat
puluh ribu lelaki yang hafaz Taurah
قَالَ أَنَّى يُحْيِي هَذِهِ اللَّهُ
بَعْدَ مَوْتِهَا
Kata ia betapa menghidup akan ini oleh Allah
kemudian daripada matinya kerana ta’zhim dan mengajaib bagi qudrat Allah Ta’ala
bukan syak pada qudrat Allah
فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ
Maka memati akan dia oleh Allah Ta’ala seratus tahun
dalam lenanya
ثُمَّ بَعَثَهُ
Kemudian membangkit akan dia hidup semula dua matanya
kemudian tubuhnya maka lihat ia kepada himarnya tulang putih berhambur-hambur
قَالَ كَمْ لَبِثْتَ
Firmannya berapa lama engkau berhenti disini ya
‘uzair
قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ
يَوْمٍ
Kata ‘uzair aku berhenti sehari atau sekerat hari
kerana ia dilena waktu dhuha dan dihidup ketika jatuh matahari maka sangka ia
hari lena itu jua
قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ
Firman Allah engkau berhenti seratus tahun
فَانْظُرْ إِلَى طَعَامِكَ
Maka lihat olehmu kepada makanan engkau buah tin
وَشَرَابِكَ
Dan minuman engkau ‘asir itu air buah inab
لَمْ يَتَسَنَّهْ
Tiada berubah serta lama masa
وَانْظُرْ إِلَى حِمَارِكَ
Dan lihat olehmu kepada himar engkau betapa ia maka
lihat ia akan himar mati dan tulangnya putih bercerai-cerai
وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ
Dan supaya Kami jadi akan dikau itu ulamat bagi
manusia atas bangkit qubur dan supaya engkau ketahui akan Kesempurnaan qadar
kami atas menghidup yang mati dan memati yang hidup dan lain-lainnya
وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ
نُنْشِزُهَا
Dan lihat olehmu kepada tulang himar engkau itu
betapa Kami hidupkan dia
نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا
Kemudian Kami pakai akan dia daging maka melihat ia
kepada tulang himar sungguhn telah berhimpun dan bersusunya segala juzuk itu
setengah kepada setengannya pada tempat masing-masing tulang dan ‘aurat dan
dipakai daging dan ditiup roh padanya dan bersuara ia bangkit
فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ
أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Aka tatkala nyata baginya yang demikian itu dengan
mata kepala berkat ia aku ketahui dan aku yakin bahasanya Allah Ta’ala atas
tiap-tiap suatu amat kuasa. Diriwayat bahawa rambut kepala ‘uzair dan janggut
hitam kedua hari dihidupnya dan ia umur empat puluh tahun maka pergi ia kepada
kampong tiba-tiba bertemu dengna perempuan tua buta muq’ad tiada boleh bangkit
yang dapat masa ‘uzair maka kata uzair hai perempuan tua ini tempat uzair kata
ia na’am dimana uzair sudah lama tiada kata ia aku uzair memati akan daku oleh
Allah seratus tahun maka kata perempuan itu adalah uzair mustajab doa maka doa
bagi aku kembali mataku aku hendak lihat engkau maka doa ia maka baik dua
matanya dan bangkit berjalan seperti dirungkai ikat kakinya maka dibawa pada
majlis bani Israel da nada padanya anak uzair umur seratus lapan belas tahun
dan cucunya sekelian tua kesemua maka menyeru perempuan itu kata ini uzair
makakata anaknya bapa aku ada syamah tahi lalat hitam antara dua belikatnya
maka dilihat sebenar dan tiada ketika itu satu nuskhah taurat pun dan tiada
yang hafaz sebab kena bunuh Bakhtunossor empat puluh ribu yang hafaz Taurat
maka baca Uzair atas mereka itu Taurat daripada hatinya dengan tiada kurang
satu huruf kemudian didapti taurat yang di tanam pada pokok kurma maka dipelaga
dengan Taurat Uzair maka tiada bersalahan satu huruf maka ketika itu kata
Yahudi Uzair anak Allah Maha Suci Allah daripada yang demikian itu nak.