Rabu, 23 April 2014

Al Baqarah - Ayat 197



الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ
(Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah; dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya).

The pilgrimage is ( in ) the well known months , and whoever is minded to perform the pilgrimage therein ( let him remember that ) there is ( to be ) no lewdness nor abuse nor angry conversation on the pilgrimage . And whatsoever good ye do Allah knoweth it . So make provision for yourselves ( here after ) ; for the best provision is to ward off evil . Therefore keep your duty unto Me , O men of understanding .

TAFSIR NURUL IHSAN
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ
Waktu Haji itu beberapa bulan yang maklum Syawwal dan Zulkaedah dan sepuluh malam daripada Zulhijjah
فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ
Maka barang siapa fardhu padanya akan haji atas dirinya dengan ihram dengannya
فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ
Maka tiada jima’ dan tiada tiada buat maksiat dan tiada berbantah-bantah pada dalam kerja Haji
وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ
Dan akan barang  apa yang kamu kerja daripada kebajikan itu nescaya diketahui akandia oleh Allah Ta’ala maka membalas Ia akan kamu dengannya dan turun pada ahli Yaman dan adalah mereka itu pergi haji dengan tiada bawa bekal tawakkal atas manusia sahaja.
وَتَزَوَّدُواْ
Ambil bekal oleh kamu bagi musafir kamu
فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى
Maka bahawasanya sebaik-baik bekal itu taqwa kepada Allah takut akan Allah dengan mengerjakan taat bekal bagi perjalanan dunia dan akhirat.
وَاتَّقُونِ
Dan takut oleh kamu akan Daku dengan iktu suruh tegahKu.
يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ
Hai segala orang yang mempunyai aqal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan