الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً
وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ
خَرَجْنَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِيَ أَنفُسِهِنَّ مِن
مَّعْرُوفٍ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Dan
orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu serta meninggalkan isteri,
hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka, iaitu diberi nafkah saguhati
(makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya, dengan tidak disuruh
pindah dari tempat tinggalnya. Kemudian jika mereka keluar (dari tempat
tinggalnya dengan kehendaknya sendiri) maka tidaklah kamu bersalah (wahai wali
waris si mati) mengenai apa yang mereka (isteri-isteri itu) lakukan pada diri
mereka dari perkara yang patut yang tidak dilarang Syarak) itu dan ingatlah,
Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
TAFSIR NURUL IHSAN
وَالَّذِينَ
يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم
Dan
segala mereka yang mati mereka itu daripada kamu dan tinggal mereka itu akan
isteri itu wasiat bagi segala isteri mereka itu
مَّتَاعاً
إِلَى الْحَوْلِ
Akan
barang yang bersedap-sedap daripada nafqah dan kiswah hingga cukup setahun
ahdad daripada mati suami
غَيْرَ
إِخْرَاجٍ
Hal
keadaan tiada keluar daripada rumah mereka itu
فَإِنْ
خَرَجْنَ
Maka
jika keluar mereka itu isteri daripada rumah dengan sendiri
فَلاَ
جُنَاحَ عَلَيْكُمْ
Maka
tiada mengapa atas kamu hai segala wali mayat
فِي مَا
فَعَلْنَ فِيَ أَنفُسِهِنَّ
Pada
barang yang perbuat mereka itu isteri pada diri mereka itu
مِن
مَّعْرُوفٍ
Daripada
kebaikan daripada menghiasi diri dan tinggal ahdad maka putus nafqah daripada
suami dengan keluar
وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Dan
bermula Allah Ta’ala itu Tuhan yang Amat kekerasan lagi amat hakim pada
perbuatannya maka wasiat yang tersebut mansukh dengan ayat pesaka dan beriddah
setahun itu mansukh dengan empat bulan sepuluh hari seperti yang telah dahulu
itu
PENJELASAN
LAIN
Kebanyakan
ulama mengatakan, ayat ini dimansukh
(dibatalkan) dengan ayat sebelumnya, sebagaimana firman Allah Ta’ala,
يَتَرَبَّصْنَ
بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَـةَ أَشْهُـرٍ وَ عَشْـرًا
(Hendaklah
para isteri itu) menangguhkan dirinya (beriddah) empat bulan se-puluh hari.
(Al-Baqarah: 234)
Diriwayatkan melalui Ali bin Abi Thalhah, dari Ibnu
Abbas, ia mengatakan, “Jika seorang laki-laki meninggal dunia dan meninggalkan
isterinya, maka isterinya dimestikan menjalani tempoh iddah selama satu tahun di dalam
rumahnya dengan diberi nafkah dari harta bekas suaminya. Dan setelah itu Allah
Ta’ala menurunkan firman,
وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ
أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا “Orang-orang meninggal dunia di antara kamu dengan
meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya
(beriddah) empat bulan sepuluh hari.” Inilah masa iddah wanita yang ditinggal
mati suaminya, kecuali jika ia ditinggal mati dalam keadaan hamil. Maka
iddahnya adalah sampai melahirkan kandungannya. Dan Allah Ta’ala berfirman:
وَ
لَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّـا تَرَكْتُم إِن لَّـمْ يَكُن لَّكُمْ وَلَدٌ فَإِن كَانَ
لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُم
“Para isteri memperoleh seperempat harta yang kamu
tinggalkan jika kamu tidak mem-punyai anak. Jika kamu mempunyai anak, maka para
isteri memperoleh seper-delapan dari harta yang kamu tinggalkan.” (An-Nisa’: 12)
Dengan demikian, Allah Ta’ala telah menguraikan
masalah harta pusaka (warisan), peninggalan wasiat, dan pemberian nafkah.
Atha’ mengatakan, “Kemudian datanglah masalah
pembagian warisan, maka dihapuslah masalah tempat tinggal. Sehingga seorang
wanita boleh menjalankan masa iddahnya di mana saja yang ia kehendaki dan tidak
harus diberikan tempat tinggal.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan