Isnin, 24 Februari 2014

Al baqarah - Ayat 178



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى
Telah di fardhu atas kamu itu akan Qisas berbalas-balas pada segala bagi bunuh sifat dan perbuatannya
الْحُرُّ بِالْحُرِّ
Dibunuh orang merdeka dengan sebab bunuh orang merdeka tiada dengan sebab bunuh hamba
وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ
Dibunuh hamba dengan sebab bunuh hamba
وَالأُنثَى بِالأُنثَى
Dan perempuan dengan perempuan dan telah menyata oleh sunnah bahawa lelaki dibunuh dengan bunuh perempuan dan dii’tibar bersama-sama pada agama maka tiada dibunuh muslim jika hamba sekalipun dengan bunuh kafir dan jika merdeka sekalipun
فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ
Barang siapa yang membunuh yang dimaaf baginya daripada saudaranya akan suatu dengan ditinggal Qisas daripadanya dan tukar Qisas dengan maaf setengah atau daripada setengah waris
فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ
Maka ikut tuntut ambik diat
وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ
Dan menunai diat kepadanya waris-waris yang mengampun dengan kebaikan dengan tiada lokek dan tiada kurang
ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ
Bermula yang demikian itu harus Qisas dan maaf itu meringankan daripada Tuhan kamu dan rahmat dengan kamu sekira-kira tiada putus akan suatu daripada keduanya seperti yang diputus atas Yahudi dengan Qisas dan Nasara dengan diat apabila bunuh orang
فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ
Maka barang siapa sahaja dengan Qisas pula kemudian daripada yang demikian itu maaf
فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Maka baginya azab yang sangat sakit pada Akhirat dengan neraka atau pada dunia dengan bunuh balas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan